Scanning my own fabrics for EQ

Pillow case in Kaffe Fassett fabrics

Click here to go straight to English

Ik heb deze week voor het eerst mijn eigen stoffen gescand om te importeren in EQ7. Ik had dit lang uitgesteld, omdat het me vrij omslachtig leek. Maar dat viel reuze mee, en ik heb uiteindelijk veel meer stoffen gescand en geïmporteerd (ca. 75) dan ik van plan was. Maar natuurlijk toch geen enkele combinatie gevonden die me echt aanstaat…Ik heb meer stof nodig ;-)

Ik wil een (gratis) patroon maken met uitgebreide instructies voor beginners om bovenstaande kussenhoes  te naaien. Het ontwerp is in EQ getekend (zie ook mijn post Playing with Inklingo shapes) en ik wilde het inkleuren met mijn eigen stoffen. Op die manier kun je goed zien welke combinatie werkt en wat tegenvalt. Het mooie van EQ is dat het dessin van de stof precies op schaal in je quilt komt als je de stof zelf op 100% scant. Dus als je de afmetingen van je quiltblokken verandert, verandert de grootte van je stofprint mee! Echt super, als je de stof goed scant heb je een heel realistisch plaatje van het uiteindelijke resultaat. Dus ik kan je echt aanraden om het ook eens te proberen. Het kan je veel tijd en geld besparen.

Zoals je hierboven kunt zien heb ik mijn stof niet zo netjes gescand. In de EQ handleiding staat dat je de stof moet strijken, goed plat moet leggen en recht van draad op het glas van je scanner. Daar heb ik dus allemaal geen zin in. Als ik stof koop vouw ik het gewoon op en ik prop het zo in de kast. Dus niks wassen of strijken, dat doe ik wel als ik het ga gebruiken. Dat bespaart veel tijd, want ik denk niet dat ik ooit alle stof kan gebruiken die ik koop.

Omdat ik voor dit ontwerp stoffen met een vrij klein dessin wil gebruiken, heb ik mijn gevouwen stapeltjes stof gewoon zo op de scanner gelegd, en vrij willekeurige uitsnedes gemaakt. Hier en daar loopt het scheef, zie je een vouw of een schaduwrandje. Dat kun je allemaal nog corrigeren in EQ maar dat vind ik te veel gedoe. (Sommige mensen noemen mij een perfectionist ;-) Nou, dan ben ik toch wel de gemakzuchtigste perfectionist op aarde !)

Hieronder zie je nog twee variaties. De eerste is gemaakt met stoffen uit de EQ7 Libraries. De tweede heb ik ingekleurd met eigen stoffen die qua kleur in de buurt komen. Het probleem is vooral dat ik te weinig achtergrondstoffen heb. Ik kon maar twee grijze stoffen vinden, en die waren het niet. Ik denk dat ik dus maar moet gaan shoppen voor een middelgrijs met een klein motiefje, en dan zal de rest beter uitkomen. Ik houd jullie op de hoogte!

XXX Anneke

English

 

 

 
 

This week I scanned my own fabrics to import in EQ7 for the first time. I had been procrastinating for a long time, because I thought it would be an elaborate task. But I found I was mistaken, and I ended up scanning and importing far more fabrics than I had planned (about 75). But of course I did not find a combination that I was completely happy with. I need more fabric…;-)

I want to make a (free) pattern with illustrated instructions to make the cushion cover above. I did the design in EQ7 (see my post Playing with Inklingo shapes) and I wanted to color it with my own fabrics. That way you can tell what works and what is disappointing. The great thing about EQ is that it depicts the print of your fabric exactly to scale in the quilt, provided you scan at 100%. So if you change the dimensions of your quilt blocks, the fabric print size changes too! Really great, if you scan your fabrics correctly you get a very realistic picture of the end result. That is why I really recommend you try it for yourself. It could save you a lot of time and money.

As you can see in the pictures I did not scan my fabrics very neatly. The EQ manual tells you to iron your fabric, and lay it nice and flat and straight on the bed of the scanner. I just can’t be bothered with all that. When I buy fabric I will just fold it and stuff it in my closet. No washing or ironing, I will do that when I am actually going to use it. This is a big time saver, because I don’t think I will ever use all the fabric I buy.

Because for this design I want to use fabrics with small prints I just slapped a folded rectangle of fabric on the scanner bed and cropped it at will. Here and there the pictures are crooked, and show a fold or a shadowy edge. You can correct that in EQ7 but I find it too much trouble. (Some people call me a perfectionist ;-) I must be the laziest perfectionist on the planet!)

Above you can see two more fabric variations of the cushion cover design. The first one is made with fabrics from the EQ7 Libraries. I colored the second one with my own fabrics in sort of the same colors. The problem is mainly that I have very few background fabrics. I could only find two grey fabrics, and they were not quite what I wanted. So I think I”ll have to go shopping for a middle dark grey fabric with a small print, and then the rest of the fabrics will look better. I will keep you posted!

XXX Anneke

 

I love to hear what you think! Leave a response - Laat wat van je horen!

