After Ten Years…My First Quilt Finally Finished!

Klik in de video op ‘full screen’ voor mooie close ups!

Click ‘full screen’ in the video for good close ups!

Click here to go straight to English

UFO wordt AFFO! Dat belooft wat voor de rest van 2013! :-)

Na het afmaken van mijn vorige quiltje had ik gelijk zin om wat oude projecten af te maken. En daar moet je dan gebruik van maken, want meestal heb ik helemaal geen zin in oude projecten.

Ik heb dus mijn allereerste quilt (minstens tien jaren her) opgegraven. Het viel me mee hoe weinig ik er eigenlijk nog aan hoefde te doen, want het quilten was al bijna af.

Ik ben er jaren geleden uit frustratie mee opgehouden omdat het garen waarmee ik de effen sterren quiltte, steeds vastliep en brak. Het is ‘Glitter’ van Superior Threads, dat is een soort plastic lint met een hologramprint erop. Het geeft een prachtig effect, vooral onder lamplicht, maar mijn Bernina houdt er niet van. 

Deze quilt is heel bepalend geweest voor mijn ‘quiltloopbaan’. Ik vond het naaien met de hand heerlijk ontspannend, maar het tijdrovende malletjes maken, meten en aftekenen van de stof stomvervelend. Dat moest dus anders, en ik ben op zoek gegaan naar een betere methode. Van alles gelezen en gezien, maar niets dat het ei van Columbus was. Totdat ik Inklingo ontdekte! Briljant! 

Ik had verwacht dat ik het handquilten net zo ontspannend zou vinden als het handnaaien. Maar nee.

Alle quiltvingerhoeden op de Nederlandse markt bleken veel te klein! (Voor iemand van 1.64 meter met maat 36 heb ik kennelijk extreem grote handen.) De gekregen quiltring-op-standaard vond ik een onding, het gekozen katoenen quiltgaren (King Tut) saai, ik had het gevoel dat ik een slaapzak aan het naaien was, en ik brak mijn naalden steeds in tweeën.

Nadat ik drie blokken had gequilt en voor de zoveelste keer bijna een stuk naald in mijn oog had gekregen, was ik het zat, en heb ik de quilt een tijd weggelegd.

De zoektocht naar een andere manier van quilten ging o.a. via een workshop ‘machinaal quilten met de BSR’. En ook dat was liefde op het eerste gezicht. Dus op de beurs heb ik direct een van de gebruikte Bernina’s 440 QE met BSR gekocht. Het is mijn derde naaimachine, en ik ben er nog steeds dolblij mee.

De liefde voor Kaffe Fassett stoffen en quilts is ook een blijvende. Om de gebruikte stoffen allemaal op hun mooist te laten uitkomen heb ik de meeste stoffen rondom het dessin gequilt met de BSR. Zo hoefde ik ook niets af te tekenen. Alleen op de oranjige ‘gestreepte’ stof heb ik een schelpjespatroon afgetekend, met een sjabloon en gewone Hema-viltstift (wateruitwasbaar, dat had ik wel even getest).

En leuk om te weten: na 9,5 jaar plakt lijmspray 505 nog steeds! En ik heb geen tekenen gezien dat het de stof aantast ofzo, wat soms wel gezegd wordt. Het wast er ook gewoon nog uit.

Tijdens het quilten heb ik me flink uitgeleefd met allemaal verschillende garens en motieven, en dat was leuk!

Voor de afwerking heb ik geen bies aangezet, maar de achterkant van de quilt dubbelgevouwen, naar voren geslagen en met een decoratieve naaimachinesteek vastgezet. Dat was niet mijn slimste idee ooit. Het bobbelde natuurlijk, het transporteerde onregelmatig in de machine (zelfs met een loopvoetje). Daardoor bleek het onmogelijk om de decoratieve steek gelijkmatig te houden.

Maar goed, hij is af, hij is met fouten en al wel uniek, en ik vind hem nu ook weer mooi!

XXX Annika

ENGLISH

One UFO already finished! That is a great start of 2013!

After finishing my previous quilt, I felt like finishing some old projects. And when that hits, you have to take advantage of it, because I usually don’t feel like picking up old projects at all.

So I dug up my first quilt. I was pleasantly surprised to find how little work remained, because the quilting was almost finished.

I quit that years ago, frustrated with the thread I was using. It (‘Glitter’ by Superior Threads) kept getting stuck in the machine and breaking. It is a sort of plastic ribbon with a hologram print on it. It creates a great effect, especially under artificial light, but my Bernina does not like it.

This quilt was very important for my quilting choices afterwards. I loved hand piecing, but I found the time consuming making of templates, measuring and marking dead boring.

I had to find a different way, and started looking. I saw and read lots, but nothing seemed perfect. Until I discovered Inklingo! Brilliant!

I expected to find hand quilting as relaxing as handpiecing, but no. First, every single quilting thimble on the Dutch market proved much too small! (Apparently, for someone 5 feet and 11.5 inches tall, size 6, I have extreme large hands.)

The quilting hoop-on-stand that I got, did not work out, the chosen cotton quilt thread (King Tut) looked dull, I felt like I was sewing a sleeping bag, and I kept snapping needles in two. After quilting three blocks and almost getting another piece of flying needle in my eye, I had had enough. I put the quilt away for a few years.

My quest for a different way to quilt passed me through a workshop ‘machine quilting with the BSR’. And that too, was love at first sight! So I bought one of the used Bernina’s 440 QE with BSR on the spot. It is my third sewing machine, and I still love it to bits.

The love for Kaffe Fassett fabrics and quilts is also a lasting one. To showcase the fabrics I quilted most of them around the print, with the BSR. That saved me some marking, too. Only on the orange-like ‘striped’ fabric I marked a clamshell quilting pattern with a template and an ordinary felt tip pen. (Wash-away, I  did test it).

Nice to know: even after 9.5 years, glue-basting spray 505 still sticks! And I saw no signs that it would harm the fabric or anything, as is sometimes said. And it still comes out completely with washing.

With quilting, I played around with many different threads and motifs, and that was fun!

The edge was not finished with a binding, I just folded the backing double and over to the front. I stitched it down with a decorative machine stitch. That was not my brightest idea ever. Of course it puckered, and it fed unevenly through the machine, even with a walking foot. So it was impossible to keep the decorative stitching even.

But hey, it is finished, with mistakes and all it’s unique, and now I like it again!

XXX Annika

7 comments on “After Ten Years…My First Quilt Finally Finished!

  1. Congratulations Annika. A beautiful piece with a lot of quilting!
    Happy New Year to you and wishing you a lot of creativity to make wonderful quilts!!

    • Merci Helene!
      I wish the same for you.
      I hope to do both more quilting and more blogging in 2013 than I did in 2012. We will have to see how realistic that is ;-)
      Annika

    • Dankjewel Marieke!
      Heel verstandig, eerst wat afmaken. Ik hoef niet te kiezen tussen iets ouds of iets met Kaffe Fassett stoffen, want ik heb nog een Kaffe UFO liggen! Misschien wordt dat wel mijn volgende project.

      groetjes, Annika

I love to hear what you think! Leave a response - Laat wat van je horen!

